מכירת עסק - מכירת עסקים בשנת 2024

רו”ח תמיר שרעבי      תאריך עדכון: 27/03/2024

מכירת עסק היא החלטה משמעותית שלעיתים מסמנת פרק חדש במסעו של יזם. שיכולה לנבוע מרצון לממש את העסק שהצליח, תוכנית לפרישה, מעבר לתחום עיסקי אחר ועוד.  תהליך מכירת העסק דורש תכנון קפדני, הכנה מדוקדקת וקבלת החלטות מושכלת. מהבנת הערכת השווי של העסק ועד לזיהוי קונים פוטנציאליים וניווט בשיקולים משפטיים ופיננסיים מורכבים, מכירת עסק צריכה להתבצע בצורה זהירה הלוקחת בחשבון את הלקוחות, העובדים, מתחרים ועוד.

בעמוד זה אעמיק בדגשים חשובים במהלך מכירת עסק ובהבדלים בין מכירת של עסק שהינו עוסק מורשה לבין חברה.

למכירת עסק בהצלחה - השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

    *אני מאשר/ת קבלת דיוור ומידע פרסומי בדוא”ל ואת העברת הפרטים לצד שלישי במקרה הצורך

    מכירת עסק

    מכירת עסק – הישות המשפטית

    עסקים נפתחים בעיקר תחת שתי ישויות:
       • עוסק – עוסק מורשה או עוסק פטור
       • חברה
    ישנו שוני משמעותי בין מכירת עסקים שהינם עוסק מורשה לבין מכירת עסקים שהינם חברות. עוסק מורשה קשור באופן ישיר לאדם, מספר העוסק הינו מספר ת.ז. של האדם ולכן בעת המכירה יש לבצע מכירה של הפעילות. לעומת זאת, בעת מכירת עסק שיושב תחת חברה הרי שמדובר במכירת חברה, מכירה של מניות החברה כאשר בחלק מהמקרים מדובר על מספר בעלי מניות. גם בחברה ניתן לבצע מכירת פעילות בלבד כך שהישות המשפטית (החברה) נשארת בידי בעלי המניות אך ללא הפעילות שנמכרה.

    הסיבות למכירת עסקים

    ישנן סיבות רבות אשר משתנות בין עסק לעסק, אך להלן הסיבות הנפוצות במכירת עסקים:
       • מימוש השקעה – עסק מצליח שהיזם או בעלי המניות מעוניינים לממש ולעבור לפעילות אחרת
       • מימוש הפסד- עסק לא מרוויח שהיזם או בעלי המניות לא מעוניינים להמשיך ולתמוך בו
       • עסק ללא פעילות – פעילות העסק ירדה משמעותית או הופסקה מסיבות שונות כגון כניסת מתחרים כך שהעוסק או החברה נותרו ללא הכנסות במקרה של חברה ניתן לסגור את החברה, נקרא בשם “פירוק מרצון”
       • פרישה או שינוי אורח חיים- כאשר בעל העסק מעוניין לפרוש או שינוי מצב משפחתי כגון גירושין ומעבר דירה
       • שינוי בתנאי השוק- תנאי שוק ומגמות בתעשייה יכולים להביא את היזם להחלטה על סגירת העסק או מכירתו. כגון כניסת מתחרים חדשים, עליות במחירי התשומות ועוד
       • שחיקה או עייפות- ניהול עסק יכול להיות תובעני ומתיש והיזם יכול לחוות שחיקה או עייפות אשר פוגעים בביצועי העסק. לכן, יש שיעדיפו להעביר את הפעילות לידיים חדשות אשר יכניסו אנרגיות חדשות להצלחת העסק

    תהליך מכירת עסק

    מכירת עסק הינו תהליך ארוך אותו ניתן לחלק ל-4 חלקים:
       • תקופת ההבשלה – בשלב זה בעל העסק מתלבט ושוקל את היתרונות והחסרונות במכירת העסק עד להחלטה הסופית על מכירתו וביצוע הפעולות הנדרשות לצורך איתור הקונה.
       • תקופת איתור הקונים- לאחר קבלת ההחלטה למכור, הבעלים נכנס לשלב חיפוש הקונים. זה כרוך בזיהוי והגעה לקונים פוטנציאליים, שעשויים לכלול קונים אסטרטגיים, מתחרים או משקיעים אחרים שמעוניינים בעסק למכירה. חשוב לחתום על הסכמי סודיות במהלך תקופה זו כדי להגן על מידע רגיש. כמו כן, לביצועים הפיננסיים ולרווחיות יש תפקיד משמעותי בקביעת השווי והאטרקטיביות של עסקים למכירה.
       • תקופת המכירה- לאחר זיהוי קונה פוטנציאלי, מתחיל משא ומתן. שלב זה כולל בדרך כלל שיתוף עורכי דין, רו”ח ואנשי מקצוע אחרים כדי לבצע בדיקת נאותות, להעריך את שווי העסק ולנסח הסכמים משפטיים. המשא ומתן מתמקד בתנאי המכירה, לרבות מחיר המכירה, מבנה התשלום, הסדרי המעבר וכו’. חיוני להעסיק אנשי מקצוע בעלי ניסיון עשיר במכירת עסקים. כמו כן יש לזכור כי מכירת עסקים יכולה להיות תהליך ממושך, הכולל סבבים מרובים של משא ומתן ובדיקת נאותות.
       • תקופה שלאחר המכירה – לאחר השלמת המכירה, ישנו שלב מעבר שבו המוכר עדיין עשוי להיות מעורב בעסק כדי להבטיח מסירה חלקה. תקופה זו יכולה להשתנות באורך ובמעורבות, בהתאם להסכם בין הקונה למוכר. המוכר עשוי לספק הדרכה, תמיכה או ייעוץ לקונה כדי לאפשר מעבר מוצלח.

    ברור כי משך כל שלב יכול להשתנות בהתאם לגורמים שונים, לרבות מורכבות העסקה, תנאי השוק, גודל העסק ונכונות הבעלים למכירה. עסקים קטנים מתקשים לעתים קרובות למצוא קונים כשהם מעמידים אותם למכירה מעורבות של יועצים מקצועיים יכולה לעזור לנווט בשלבים אלו ולהבטיח תהליך מכירה מוצלח.

    מה חשוב לדעת בעת מכירת עסק

    ישנן מספר פעולות ונקודות שחשוב לדעת ולהכיר בעת מכירת עסק:
       • הערכת שווי- מטבע הדברים בעל העסק חושב על מחיר גבוה עבור הפעילות בעוד שהקונה מבקש לקנות את הפעילות במחיר נמוך. לכן קביעת השווי ההוגן של העסק היא קריטית. הקונה צפוי לבקש לבצע הערכת שווי לעסק בכדי להעריך את הביצועים הפיננסיים של העסק, הנכסים, ההתחייבויות, סיכויי הצמיחה ותנאי השוק של העסק כדי להגיע להערכת שווי מתאימה.
       • חשיפת מידע עיסקי – בתקופת המכירה המוכר נדרש להציג נתונים פיננסים והסכמים אשר חושפים מידע רגיש לקונה הפוטנציאלי, על אף הסכם שמירת הסודיות רבים לא ירצו להציג מידע זה לכל קונה פוטנציאלי.
       • סיוע מקצועי –מכיוון שבשוק קיים מגוון רחב של עסקים למכירה, מי שאינו מנוסה במכירה של עסק מומלץ לו להיעזר באנשי מקצוע אשר היו מעורבים בעסקאות מסוג אלו ויוכלו לדאוג לבעל העסק לשמירה על האינטרסים שלו למול הקונה.
       • איתור קונים – איתור קונים מתאימים יכול לקחת זמן רב במיוחד במקרים בהם בעל העסק לא מעוניין למכור את הפעילות לקונים מסוימים כגון מתחרים.
       • השלכות משפטיות והשלכות מס – התייעצו עם אנשי מקצוע בתחום המשפט והמיסוי כדי להבין את ההשלכות המשפטיות והמס של המכירה שכן להשלכות המס במהלך מכירת חברות ועסקים ישנה השפעה על התהליך והכדאיות. אנשי המקצוע יכולים לסייע במבנה העסקה באופן שמצמצם את ההתחייבויות הפוטנציאליות וחוסך מיסים רבים הן עבור המוכר והן עבור הקונה.
       • עובדים – מכירת העסק עלולה לגרום לאובדן מקומות עבודה או לשינוי מבנה עסקי אפשרי. לכן ישנה חשיבות לבחון מה האסטרטגיה הנכונה למסירת המידע אודות המכירה לעובדים שכן ישנו צורך לשמור על פעילות העסק ותפקודו המלא בעת ולאחר ביצוע העברת השליטה לקונה.
       • היום שאחרי המכירה – בחלק מהמקרים ובמיוחד בעסקים גדולים, בעל העסק נדרש להישאר בעסק בתפקיד לצורך ליווי העסק בחודשים ואף בשנים הראשונות לאחר המכירה.
       • רגולציה- עמידה ברגולציה היא גורם חשוב שיש לקחת בחשבון במכירת עסקים, במיוחד בתעשיות בפיקוח גבוה.
    מכירת עסקים דורשת תכנון קפדני, ייעוץ מקצועי והבנה מעמיקה של ההיבטים המשפטיים, הפיננסיים והתפעוליים הכרוכים בכך. רצוי להתחיל את התהליך זמן רב מראש ולהיות מוכנים לאתגרים פוטנציאליים שעלולים לצוץ במהלך תהליך המכירה.

    השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

      *אני מאשר/ת קבלת דיוור ומידע פרסומי בדוא”ל ואת העברת הפרטים לצד שלישי במקרה הצורך

      תהליך מכירת עסק שהינו חברה לא פעילה

      להבדיל ממכירת עסק פעיל, התהליך במקרה של מכירות חברה לא פעילה קצר יותר וכולל את החלטת בעל החברה האם למכור את החברה או לפרק אותה ולאחר מכן מכירה או פירוק בהתאם להחלטה.

      מה חשוב לדעת במכירת עסק בחברה לא פעילה

      במקרים של חברה אשר התרוקנה מפעילות ונותר רק הח.פ. עדיין יש צורך בתשלומים שונים כגון אגרות רשם החברות ושירותים מקצועיים ( רו”ח וכו’).
      בעלי מניות שבאים לסגור חברה מגלים שיש להם חובות לרשם החברות אותם הם חייבים לשלם בטרם תיסגר החברה – גם אם לא הייתה פעילות בחברה.
      עד לתאריך 29/04/2024 ניתנה אורכה לתהליך פירוק מרצון ופטור מאגרות. במסגרת ההליך  חברות זכאיות לפטור מתשלום האגרה השנתית לרשם החברות עבור שנים בהן לא הייתה להן פעילות כלכלית. פטור זה יכול להגיע לאלפי שקלים חדשים. כאשר לא  ניתן לבצע זאת עדיף למכור את החברה וכך לחסוך את ההוצאות הכרוכות בסגירת חברה (פירוק חברה) ואת התשלום עבור האגרות של שנים קודמות.

      למי שווה למכור?
      בעל עסק שהחברה לא פעילה כבר כמה שנים והוא מבזבז את הכסף על האגרות – במקום לשלם את האגרות עדיף לו למכור את החברה.

      מי לא יכול למכור?
      חברה עם חובות או תביעות הינן חברות שקשה ואולי אף לא ניתן למכור אותן שכן הקונה נכנס לנעלי בעל החברה ולוקח על עצמו את החובות והתביעות ולכן ברור שאף קונה לא ירצה לרכוש חברה מעין זאת.

      במקום להוציא כסף על סגירת החברה ואגרות, קבלו כסף! והכל בצורה מהירה ומסודרת עם הסכם

      השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

        *אני מאשר/ת קבלת דיוור ומידע פרסומי בדוא”ל ואת העברת הפרטים לצד שלישי במקרה הצורך

        לסיכום

        במאמר זה סקרתי את נושא העסקים למכירה תוך מתן דגשים עבור מכירת עסק שהינו עוסק מורשה ועסק שהינו חברה.
        הסברתי את הסיבות העיקריות למכירת עסקים אשר בעצם משפיעות על התהליך, סקרתי את ההבדלים בין התהליכים השונים למכירת עסקים משני הסוגים ומה חשוב לדעת בעת מכירת העסק.
        מכיוון שמדובר באירוע חד פעמי שבעלי העסק לא מנוסים בו מומלץ מאוד להסתייע באנשי מקצוע שיסייעו לכם לעבור את התהליך בצורה חלקה במינימום טעויות ומקסימום רווח.

        רוצה לקבל פעם בשבוע מייל עם כל הקולות קוראים החשובים?

        דוח קולות קוראים לדוגמא
        דוח קולות קוראים לדוגמא
        דילוג לתוכן