מדריך זה מרכז מידע רב על הגשת בקשות לקרנות הביטוח הלאומי– כל מי שמעוניין להגיש בקשה ימצא כאן מידע רב שעושה סדר בנושא זה ועונה על שאלות רבות שאני נשאל בכל פעם שאני מציג לעמותה את האפשרות להגיש בקשה לקרנות הביטוח הלאומי.
לפי חוק, ביטוח לאומי מסייע באופן ישיר ( באמצעות גמלאות בכסף) לאוכלוסיות חלשות. סיוע זה ממומן מתקציב המדינה ומתשלומי ביטוח לאומי שכולם משלמים. בנוסף לסיוע הישיר שצוין, ביטוח לאומי באמצעות קרנות ביטוח לאומי מסייע לגופים שונים לפתח שירותים לטובת אותן אוכלוסיות חלשות. מדובר בהשקעות חברתיות שקרנות הביטוח הלאומי מבצעות ומאפשרות פיתוח והקמה של פרויקטים חדשניים, חשובים וארוכי טווח שאילולא הסיוע של קרנות ביטוח לאומי ככל הנראה שלא היו נוצרים. אוכלוסיות היעד של קרנות הביטוח הלאומי: • ילדים ומבוגרים עם מוגבלות • זקנים בריאים או מוגבלים המתגוררים בקהילה או במוסדות • משפחות ויחידים במצוקה כלכלית וחברתית • ילדים ונוער בסיכון • עובדים הנמצאים בסיכון לתאונות עבודה
קרנות ביטוח לאומי פועלות בשתי דרכים עיקריות: • פרסום קולות קוראים • מיזמים משותפים עם משרדי ממשלה וגופים אחרים
שילוב בחברה ובעבודה
שיפור רווחה
דיור מוגן
פעילויות פנאי וספורט
ציוד שיקום
קרן סיעוד
קשישים החיים בקהילה
וקשישים מוגבלים
58 מיליון ש"ח
פיתוח שירותים לזקנים מוגבלים
הקמת מרכזי יום
רכישת ציוד
שיפור השירותים במוסדות סיעוד
קרן לילדים
ונוער בסיכון
בני נוער וצעירים הנמצאים
במצבי סיכון
30 מיליון ש"ח
פיתוח והטמעה של מודלים ותוכניות
במטרה לצמצם מצבי סיכון
למנוע הידרדרות לעוני ולנזקקות
לקדם ניידות חברתית ולשלב
במערכות החינוך, הרווחה והתעסוקה
קרן מפעלים
מיוחדים
אוכלוסיות סיכון כגון משפחות
לא מתַפקדות, נוער וילדים
בסיכון, אנשים עם
צרכים מיוחדים וזקנים הסובלים
מאלימות
28 מיליון ש"ח
פיתוח והטמעה של שירותים
חברתיים ניסיוניים וחדשניים
במגוון תחומים
קרן מנוף
עובדים
9 מיליון ש"ח
פעולות למניעת תאונות בעבודה
ולעידוד תוכניות להגברת הבטיחות
והגהות
מימון מחקרים בתחום הבטיחות
והגהות בעבודה ויישום מסקנותיהם
במפעלים ניסיוניים
פיתוח ושיפור אמצעי בטיחות
חדשניים
איתור סיכונים מקצועיים ומפגעים
בטיחותיים במקומות עבודה
סיוע ברכישת אמצעי בטיחות,
בפעולות הדרכה ובמבצעי הסברה
ופרסום.
מי יכול להגיש בקשה לקרנות ביטוח לאומי?
חלק מהקולות קוראים מיועדים למלכ”רים בלבד כגון עמותות ורשויות וחלק מהקולות קוראים מיועדים גם לחברות בשוק הפרטי כגון קולות קוראים הקשורים לבטיחות בעבודה. חשוב לציין כי אין צורך באישור על סעיף 46א’.
תהליך הגשת בקשה לקרנות הביטוח הלאומי
התהליך מול קרנות הביטוח לאומי יחסית ארוך וכולל:
• פרסום של קולות קוראים – לרוב קרנות הביטוח לאומי מפרסמות את הקולות קוראים בתחילת השנה, ישנם גם קולות קוראים שמתפרסמים במהלך השנה.
• מעבר על הקול קורא של קרנות ביטוח לאומי – יש לעבור על הקול קורא המפרט את מטרות התמיכה, תנאי הסף , תקציב, לוחות זמנים להגשה וכו’.
• הגשת בקשה באמצעות מערכת מפת”ח (מערכת פיתוח תוכניות חברתיות) – יש להרשם למערכת מפתח באמצעות מייל וסיסמא של איש קשר בעמותה ואז ניתן לפתוח בקשה, לצרף את המסמכים הנדרשים ולהגיש את הבקשה.
• סינון ראשוני של עמידה בתנאי סף – לאחר הסינון הקרן מודיעה לגופים שנפסלו על אי עמידה בתנאי הסף ולגופים שעומדים על מעבר לשלב הבא
• בחינת הבקשות שעברו את תנאי הסף ומתן ניקוד איכותי לצורך דירוג הבקשות
• החלטת הוועדה על הבקשות שזכו והודעה לזוכים
• חתימה על הסכם הכולל את סכום התמיכה, לוחות זמנים, דוחות ביצוע וכו’
איך מתקבל הכסף מקרנות הביטוח הלאומי
הכסף מקרנות ביטוח לאומי מתקבל בהתאם לאבני הדרך שנקבעו בהסכם שנחתם כאשר לרוב קיימת מקדמה בתחילת הפעלת הפרויקט ושאר התשלומים מועברים לאחר הגשת דוחות ביצוע והוכחה של עמידה באבני הדרך שנקבעו.
יתרונות בהגשה לקרנות הביטוח הלאומי
להלן היתרונות המרכזיים בהגשה לקרנות ביטוח לאומי: • אחוז תמיכה גבוה – בסה”כ אחוז המימון של קרנות הביטוח הלאומי מהפרויקט הוא גבוה לעומת מקורות אחרים. לרוב הוא תלוי באשכול החברתי- כלכלי שבו יבוצע הפרויקט כאשר ישובים המדורגים באשכול 1-3 יכולים לקבל תמיכה של עד 90% מגובה הפרויקט ואילו ישובים אחרים לרוב יקבלו תמיכה של 70-80%. • סכום תמיכה גבוה – בד”כ סכומי התמיכה לכל עמותה נעים סביב המאות אלפי שקלים או מיליוני שקלים כך שמדובר בתמיכה כספים גבוהה. • פרויקטים ייחודיים – מטרת הקרנות לסייע בפיתוח והקמה של פרויקטים חדשניים לטיפול באתגרים שונים כך שישנם פרויקטים ומיזמים שרק בזכות הקרנות הוקמו.
חסרונות בהגשה לקרנות ביטוח לאומי
להלן החסרונות המרכזיים בהגשה לקרנות הביטוח הלאומי: • הגשה מורכבת וארוכה – יחסית להגשות אחרות כמו הגשות למשרדי ממשלה, מדובר בהגשה יחסית ארוכה הדורשת פירוט רחב אודות הפרויקט, מטרותיו, ניסיון העמותה, מדדי אפקטיביות, רציונל ועוד. מי שימלא את הבקשה בצורה מהירה רק בכדי להשלים את הבקשה בוודאות יפגע בניקוד הבקשה ובסיכוייה להתקבל. • מעורבות גבוהה בפרויקט וחוסר גמישות – בהמשך אני מפרט אודות המעוברות הגבוהה של אנשי קרנות הביטוח לאומי בביצוע הפרויקט, ישנן עמותות שלא אוהבות את המעורבות הזו ונוח להם יותר עם דיווח אחד רק בסיום הפרויקט כמו כן יש צורך לבצע את הפרויקט בהתאם לתבניות מסוימות שנקבעו ע”י הקרנות כמו תקני ציוד.
בנימה אישית
מההיכרות שלי עם קרנות ביטוח לאומי בהגשות השונות שביצעתי, למדתי כי קרנות הביטוח הלאומי פועלים בצורה מאוד מקצועית ומאוד מעורבים בפרויקטים להבדיל ממקורות אחרים שממנים את הפרויקט אך לא מעורבים במהלך הביצוע. מעורבות הקרנות מתחילה כבר מהסטנדרטים השונים שהם דורשים בפרויקטים כגון פרויקטים של שיפוץ ודיור בהם יש לקרנות פרוגרמות מקצועיות ותקני ציוד שנבנו על ידי יועצים בתחומים השונים. המעורבות יכולה גם לכלול מפגשים של ועדת ביצוע הכוללת נציגים של המוסד הזוכה, נציגי קרנות ביטוח לאומי ואנשי מקצוע. אני אישית חושב שבסה”כ מדובר במעורבות מבורכת שבאה מתוך רצון אמיתי לסייע בקידום הפרויקט ובביצועו בצורה המיטבית.
כניסה למערכת להגשת בקשה לקרנות הביטוח הלאומי – מערכת מפת"ח
את בקשות התמיכה יש להגיש באמצעות טופס מקוון. בטופס זה נדרש למלא בהרחבה את תוכן הבקשה ולצרף את המסכמים הנדרשים.
נדרש להרשם למערכת באמצעות מייל וסיסמא של איש הקשר שנקבע. בשונה מהגשת תמיכות למשרדי ממשלה, אין צורך בשני כרטיסים חכמים.
קרנות הביטוח הלאומי הינו גוף מאוד מקצועי שמסייע לעמותות לבצע פרויקטים חדשנים או פרויקטים גדולים. בזכות אחוז וסכום התמיכה הגבוהים מדובר באחד ממקורות המימון הטובים ביותר עבור עמותות. אני מסייע לעמותות בהגשת בקשות לקרנות ביטוח לאומי ומלווה אותן לאורך כל הדרך מהגשת הבקשה וכולל בדוחות ביצוע. השאירו פרטים ואשמח לסייע.
רואה חשבון תמיר שרעבי מומחה בגיוס כספים ממקורות ממשלתיים וסמי ממשלתיים כגון משרדי ממשלה, ועדת העזבונות וקרנות הביטוח הלאומי. הידע החשבונאי והניסיון הרב שצבר מאפשרים לכם לקבל תמיכות גדולות במאמץ מינמלי.
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
*אני מאשר/ת קבלת דיוור ומידע פרסומי בדוא”ל
למה דווקא אני?
🗸 אני מטפל באופן אישי בכל לקוח ומביא את הניסיון שלי בצורה מלאה
🗸 אני מתחייב שתגיעו לדיון בועדה (כלומר תעברו את הבדיקה הטכנית)
🗸 אני מטפל בכל התהליך כך שנחסך לכם כאב ראש ובזבוז זמן ניהולי יקר
🗸 הניסיון הרב שלי והידע החשבונאי שלי מגדילים את גובה הבקשה ואת סיכוייה להתקבל
🗸 שכ”ט הוגן, ללא התחייבות וללא פתיחת תיק
הלקוחות מספרים עליי
במיוחד במגזר השלישי חשוב לעבוד עם מישהו שמכיר את התחום ומחובר למטרות העמותה.
תמיר מביא איתו גם צד מקצועי עם הבנה עמוקה של עולם העמותות וגם לב גדול ואמונה בפיתוח השירותיים החברתיים במדינת ישראל. מעבר לזה, תמיר זמין תמיד לכל התייעצות ואקטיבי מאוד בהצעות לפיתוח.
רו"ח תמיר שרעבי מקצוען אמיתי - יש לו יכולת ראיה כוללת ועם זאת ירידה לפרטים. עשה עבורנו עבודה נפלאה עם סבלנות ומקצועיות ובגמישות הנדרשת (לעיתים לא בשעות שגרתיות). פישט לנו את העבודה מול מוסדות, ארגונים ומשרדי ממשלה-ממליצה בחום רב.
קרנות הביטוח הלאומי תומכות בפרויקטים למען אוכלוסיות הבאות: ילדים ומבוגרים עם מוגבלות, זקנים בריאים או מוגבלים המתגוררים בקהילה או במוסדות, משפחות ויחידים במצוקה כלכלית וחברתית, ילדים ונוער בסיכון, עובדים הנמצאים בסיכון לתאונות עבודה ועוד
אשמח לקבל תגובות